ارگونومی ابزار چیست؟

ارگونومی ابزار چیست؟

ارگونومی ابزار چیست؟

شاید بارها پیش آمده باشد که واژه هایی را بشنوید و ندانید به چه معنا هستند و اصلا به چه کار می آیند. در صنعت ابزار، واژه هایی وجود دارد که مربوط به این تخصص می شوند و شاید کسانی که در این حیطه کار نمی کنند و یا تازه وارد این حیطه شدند واژه هایی را بشنوند که برای آنها نامفهوم و جدید باشد.

یکی از این واژه ها، ارگونومی می باشد. به نظر شما ارگونومی یعنی چه؟ ارگونومی واژه ای است که از یونان گرفته شده و دارای دوبخش ارگو و نومی است که ارگو به معنای کار و نومی علم تطبیق کار می باشد. ارگونومی در زندگی روزمره انسان ها بسیار پر کاربرد می باشد. اگر بخواهیم واضح تر آن را تعریف کنیم باید بگوییم که قوانین و اصولیست که در بخش های مختلف از جمله نجاری، تولید و… برای افزایش ایمنی و راحتی زمان کار از آن استفاده می شود. بنابراین اگر شما هم به دنبال اطلاعات در این مورد هستید تا پایان، مقاله رو مطالعه کنید.

ارگونومی در ابزار

ارگونومی از ابزار جدا نیست و از آن در ابزار، برای کارآمدی بهتر استفاده می شود با توجه به این که کار کردن با ابزارآلات، خستگی در بدن ایجاد می کند و عملکرد را به مرور زمان پایین می آورد بنابراین برای این که این اتفاق نیفتد، از ارگونومی استفاده می شود تا بهره وری انسان، کارآمدی دستگاه و ابزار، افزایش یابد که به آن ارگونومی ابزار کار می گویند. استفاده نادرست از ابزارها برای انسان مشکلات بدنی ایجاد می کند. ارگونومی کمک می کند تا از ابزار درست استفاده کنید و این در طراحی کردن ابزار نیز، تاثیر گذار است تا کاربر، احساس راحتی حین انجام کار با ابزار را داشته باشد.

استانداردها و اصول ارگونومیکی

همیشه به همراه ابزار ها یک دفترچه راهنمای استفاده وجود دارد که قبل از استفاده باید آن را مطالعه کنید تا بتوانید به بهترین شکل از ابزار در دسترستان استفاده کنید و مهارت لازم استفاده از آن را یاد بگیرید .ویژگی های ابزار ارگونومیک را در ادامه بیان و توضیح می دهیم:

 

ارگونومی ابزار چیست؟

وزن ابزار

در ارگونومیک، وزن ابزار یکی از اصول مهم است. بسیاری از ابزار ها را می توان با یک دست گرفت و یا این که باید با هر دو دست گرفته شوند، این یک مسئله مهم است که در اصول ارگونومیکی به آن توجه می شود که یک ابزار که تولید می شود، کاربر با یک دست می تواند آن را بگیرد ؟

یا این که لازم هست از هر دو دست استفاده کند؟ زمانی که ابزار دارای وزن 1400 گرم باشد می توان با یک دست از آن استفاده نمود.

همچنین در بخش دقت ابزار، اگر ابزار دارای دقت بالایی است وزن آن باید حداکثر 500 گرم باشد. تعادل در وزن ابزار باید رعایت شود و اگر این اتفاق نیفتد باید از بالانسر ابزار استفاده شود.

در ابزارهایی که دستی هستند از جمله فاکتورهای مهم مورد توجه ارگونومی، وزن دستگاه می باشد.

دسته ابزار

به هنگام طراحی یک ابزار، باید به دسته آن توجه داشت، به این صورت که ابزار به راحتی با تنظیم انگشت ها در دست کاربر قرار گیرد و کاربر بتواند بر روی ابزار، کنترل کامل داشته باشد.

شکل ظاهری ابزار

گاهی هنگام کار با ابزار یا دستگاه ها ، دست خسته شده و خم می شود. بنابراین اهمیت دارد که شکل ظاهری دستگاه به گونه ای باشد که دست کاربر، حین کار با دستگاه، خم نشود. به همین خاطر دقت کنید که برای وارد کردن نیرو در خط مستقیم، باید از دستگاه های تفنگی شکل و در صورت وارد کردن نیرو به حالت عمودی، باید از ابزار های دارای دسته مستقیم استفاده نمود.

طول دسته ابزار

یکی از ویژگی هایی که برای کار با دستگاه به آن باید توجه کنید طول دسته ابزار است. طول دسته باید استاندارد باشد یعنی نباید خیلی کوتاه یا خیلی بلند باشد. به این صورت که حداقل باید 10.2 سانتی متر و حداکثر 14 سانتی متر باشد.

قطر دسته ابزار

از ویژگی های مهم مورد توجه در ارگونومی ابزار، قطر دسته ابزار می باشد. این قطر باید حداقل 3 سانتی متر و حداکثر 4.6 سانتی متر باشد همچنین در ابزار های کوچک نیز سایز استاندارد بین 0.8 تا 1.3 سانتی متر می باشد.

فاصله دو دسته ابزار 

برای بعضی ابزارها مانند انبرها، میزان فاصله بین دو دسته دارای اهمیت است که این فاصله از 5.1 تا 10 سانتی متر است و همچنین بهترین و استانداردترین آن 7.6 می باشد.

مواد سازنده ابزار

یکی از ویژگی هایی که در انواع ابزارآلات و وسایل مورد نیاز انسان، دارای اهمیت است، موادیست که با استفاده از آن، وسیله مورد نظر ساخته شده که این ویژگی در ابزار دارای اهمیت است.

مواد اولیه ای که استفاده می شود باید چند ویژگی شامل سازگاری با پوست، ضد لغزش، غیر رسانا و صاف داشته باشد. همچنین مواد نباید زبری داشته باشند که در صورت استفاده، برای دست کاربر مشکل ایجاد کند.

در ابزار های دستی، معمولا دسته آن ها دارای یک روکش است که در برابر حرارت مقاوم است و لغزش ندارد.

لرزش ابزار

برای استفاده از ابزارهای برقی ، باید دقت کنید که کمترین میزان لرزش یا لغزش را داشته باشند بنابراین می توانید از راه حل هایی مانند استفاده از دستکش های ایمنی ضدلغزش و ضدارتعاش استفاده کنید.

نیروی وارد شده به ابزار

به هنگام استفاده از ابزارها، باید دقت کنید که میزان نیرویی که به ابزار وارد می شود، بیش تر از حد استاندارد نباشد و دلیل آن این است که اگر بیش از حد مجاز باشد به بافت پوست شما آسیب می رساند.

اصول ارگونومیک در ابزار برقی

برروی دستگاه دکمه هایی وجود دارد که بین آن ها باید فاصله های استاندارد وجود داشته باشد که حین استفاده از دستگاه باعث اشتباه کاربر نشود و خطری ایجاد نگردد.

نحوه استفاده از ابزارها

اصول ارگونومیک، فقط برای ساخت ابزارها نیست و به هنگام کار با دستگاه ها و ابزارآلات نیز باید به آن توجه شود. مانند نحوه گرفتن ابزار که در مورد آن صحبت کردیم

و بسیار امر مهمی می باشد همچنین استفاده درست، خستگی و فشار بر روی کاربر را کاهش می دهد و موجب بازدهی بهتر می گردد.

سخن پایانی

اصول ارگونومیکی فیزیک دارای اهمیت بالایی می باشند که مربوط به تعامل بدن با ابزار کار می شوند.

بنابراین به هنگام خرید ابزارآلات به این نکته توجه کنید تا بتوانید ابزاری را تهیه کنید

که استانداردهای لازم ارگونومیکی را دارا باشد و به شما کمک کند تا در زمان طولانی استفاده مفیدی داشته باشید

و به بدن خود آسیبی نزنید. ابزار چسب آپادانا، به شما کمک می کند تا در زمینه خرید ابزارهای استاندارد و ارگونومیکی، بهترین را انتخاب کنید و در طولانی مدت از ابزار مورد نظر بهره وری لازم را داشته باشید.

adminseoten
ارسال دیدگاه