ویژگی چسب چوب

ویژگی چسب چوب

ویژگی چسب چوب

معمولا برای مونتاژ از چسب چوب استفاده می شود، مواد اولیه که چسب های چوب را با آن تهیه می کنند شامل ترکیبات آلی و پلیمری می باشند.

این چسب دارای انعطاف بالاییست و خواص پلیمری آن به ایجاد رنگ سفید این چسب کمک کرده است.

چسب چوب را می توان به صورت مستقیم و بدون نیاز به آب در کارگاه های چوب استفاده کرد، در صورت نیاز می توان چسب را با آب مخلوط کرد تا غلظت آن کمتر شود.

چسب چوب می تواند در بین الیاف چوب قرار گیرد و مقاومت قطعات را بیشتر کند.

خاصیت ضد آب چسب چوب

بعضی از چسب های چوب موجود در بازار دارای خاصیت ضد آب هستند، چسب های چوب ضد آب قطعات چوب را می توانند به راحتی در کنار هم قرار دهند. چسب چوب ضد آب می تواند مقاومت  قطعات چسبانده شده را در برابر ضربه بیشتر کند و از آنها در برابر رطوبت بالا محافظت کند. یکی از ویژگی های مهم این نوع چسب، نداشتن بوی خاص و قابلیت حل شدن با آب است. از چسب چوب ضد آب در صنعت مبلمان سازی، گل سازی، در روکش های چوب، در گچ بری ها و سایر موارد دیگر استفاده می شود.

مدت زمان خشک شدن چسب چوب

بسته به میزان چسبی که در سطوح مختلف استفاده می شود، مدت زمان خشک شدن آن متغییر است. به صورت میانگین بین 30 دقیقه تا یک ساعت طول می کشد تا چسب چوب به طور کامل خشک شود. بهتر است تا 24 ساعت بعد از استفاده از چسب به سطوح دست نزنید. در صورتی که چوب در رطوبت قرار داشته باشد بهتر است از چسبی استفاده کنید که در برابر آب مقاوم باشد.

ویژگی چسب چوب

انواع چسب چوب

چسب های چوب را نازک می سازند تا بین درزها قرار بگبرد. در ادامه به چند نمونه از انواع چسب های چوب پرکاربرد اشاره می شود.

1-چسب های سفید نجاری : این نوع چسب به صورت پودر و یا مخلوط شده با مواد شیمیایی در بازار موجود است. بسته به میزان استفاده از این چسب زمان خشک شدن چسب 2 الی 12 ساعت طول می کشد. از این مدل چسب بیشتر برای درزهای درها و تخته ها استفاده می شود.

2-پلی اورتان : از چسب پلی اورتان برای سطوح با دمای بالا استفاده می شود. برای پاک کردن این مدل چسب باید از حلال های بسیار قوی استفاده کرد. این چسب بسیار با دوام و با کیفیت می باشد و مناسب برای چسباندن آهن ، آلومینیوم ،  مس ، سرامیک ، شیشه ، شیشه خودرو ، چوب و انواع مختلف پلاستیک و همچنین شرکت تولید کننده فویل می باشد.

3-اپوکسی : چسب های اپوکسی بسیار واکنش پذیر هستند. این مدل چسب در مقایسه با سایر چسب ها از قیمت بالایی برخوردار هستند. آنها در برابر انواع حلال ها، اسیدها و در برابر رطوبت مقاوم هستند. کسانی که به طور زیاد و عمده از این چسب در کارهایشان استفاده می کنند حتما باید از دستکش یکبار مصرف استفاده کننده و پیشنهاد می شود از تولیدی دستکش یکبار مصرف خرید کنند تا قیمت نهایی برایشان مناسب تر باشد.

طرز استفاده از چسب چوب

میزان چسبی که باید استفاده کنید به مرور و با کسب تجربه به دست می آید.

ابتدا باید چسب چوب را روی سطح مورد نظر به وسیله برس های قابل شست و شو پخش کرد.

برای تمیز کردن برس می توان آن را چند روز درون آب قرار داد.

ممکن است از گیره های فلزی که استفاده می کنید در برخورد با رطوبت چسب، به چوب رنگ دهد بنابراین برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است از یک ورق کاغذ بر روی میله های فلزی استفاده کرد.

برای راحتی کار می توانید لبه های دو قطعه از چوب را چسب مخصوص زد سپس دو قطعه را با یکدیگر در تماس قرار داد. تراز کردن بالای چوب بسیار سخت می شود اگر همه تخته چوب ها را باهم چسب بزنید. به همین دلیل می توانید در مرحله اول تنها یک قطعه از چوب را به وسیله چسب کنار یکدیگر قرار دهید.

این روش مدت زمان بیشتری طول می کشد ولی کار تمیزتری در پایان خواهید داشت. برای پخش کردن چسب در سطوح بزرگ بهتر است از ماله های مناسب و بزرگ استفاده کنید. از آب گرم برای پاک کردن چسب استفاده شود.

اجازه دهید چسب خشک شود بعد آن را بتراشید.

adminseoten
ارسال دیدگاه