تاریخچه ساخت و معرفی 10 ابزار دستی پر کاربرد

تاریخچه ساخت و معرفی 10 ابزار دستی پر کاربرد

تاریخچه ساخت و معرفی 10 ابزار دستی پر کاربرد

یکی از گروه هایی که در گذشت زمان بسیار دستخوش تغییر شد، ابزارها بودند.

ساخت ابزارآلات به عصر سنگی و نوسنگی برمی گردد. در آن زمان انسان برای ادامه حیات خود، نیاز به شکار را احساس می کرد و برای شکار کردن از سنگ ها استفاده می کرد.

علاوه بر شکار، برای ساخت خانه ابزاری به نام پتک سنگی می ساختند و از آن استفاده می کردند.

اگر به دنبال جستجو در رابطه با تاریخچه ابزار، به این صفحه هدایت شدید پس مطالعه این مقاله خالی از لطف نیست. در ادامه به تاریخچه ابزار در عصرهای مختلف می پردازیم.

دسته بندی ابزارآلات

ابزار ها، در طیف گسترده ای تولید و روانه بازار می شوند. اوایل ساخت ابزارها به صورت دستی بود و کم کم با روند و پیشرفت، در انواع برقی، شارژی، بادی، برشی، کارگاهی، عمومی، صنعتی و… تولید شدند. در این مقاله، اختصاصا به معرفی و بررسی تاریخچه ابزارآلات دستی می پردازیم.

تاریخچه ابزارآلات دستی

ابزار های دستی، همانطور که از نام آن ها مشخص است، به وسیله دست از آن ها استفاه می شود. ابزارآلات در قرن نودهم دستخوش پیشرفت های بسیار شدند. این نوع ابزار طیف وسیعی دارند که از شناخته ترین آن ها می توان به انبردست، سیم چین، دم باریک، پیچ گوشتی، آچارها و… اشاره نمود. در ادامه به معرفی ده ابزار دستی پر کاربرد می پردازیم.

انبرها

ابزار هایی که از آن ها استفاده می کنیم تا اشیاء را محکم نگهداریم. در عصر برنز، برای نگهداشتن فلز داغ، از ابزاری مانند انبر استفاده می شد. کارایی انبر ها، برای خم کردن و فشردن بسیاری از مواد می باشد. انبر ها انواع مختلفی دارند که هر کدام کارایی مخصوص به خود را دارد.

تاریخچه ساخت و معرفی 10 ابزار دستی پر کاربرد

انبردست

جز معروف ترین ابزار های دستی می باشد که از دو فک و دو دسته ساخته شده و هر قطعه ای که بین دو فک قرار بگیرد را تحت فشار قرار می دهد. جز ابزارهای عمومی و پر کاربرد بوده که نمی توان تاریخ ساخت مشخصی برای آن ذکر کرد. انسان از هزاران سال پیش کار با فلز را می دانسته و برای انجام کار بر روی فلز، نیاز به وسیله ای مانند انبردست داشته است. اما می توان گفت پیشرفت انبر از چوبی تا برنزی، احتمالا از 3000 قبل از میلاد اتفاق افتاده است.

سیم چین

یک وسیله مکانیکی می باشد که برای قطع کردن یا بریدن سیم ها از آن استفاده می شود. از سیم چین برای لخت کردن سیم هم استفاده می شود، اما به دلیل این که ممکن است رشته سیم را زخمی کنید، بهتر است از سیم لخت کن استفاده شود. سیم چین ها، دارای دو نوع هستند: نوعی که سیم را از پهلو قطع می کند و نوعی که به وسیله نوکشان، سیم را قطع می کنند. سیم چین ها هم مانند انبردست دارای تاریخچه مشخصی نیست و می توان گفت از 3000 سال پیش که انسان با فلز کار می کرده تا به امروز از آن استفاده شده است.

دم باریک

یکی از وسایلی که بیشتر توسط برق کارها مورد استفاده قرار می گیرد، دم باریک است. این ابزار به انبردست شباهت دارد، نوک بلند و باریکی دارد و از آن برای نگهداشتن و بریدن استفاده می شود. این ابزار دارای انواع مختلفی می باشد.

انبر کلاغی

انبر کلاغی، نوع دیگر انبر می باشد که دارای دو آرواره است. نام های دیگری که برای این انبر استفاده می شود، انبر سرکج یا انبردست با شیار مشترک می باشد. طراحی آن به گونه ای می باشد که دو فک آن به صورت موازی، مقابل هم قرار گرفته اند. این انبر برای اولین بار در سال 1934 ساخته شد و از آن برای باز و بسته کردن پیچ و مهره ها، سفت کردن وسایل یا اشیاء و… استفاده می شود.

گازانبر

با استفاده از دو اهرم، برای تمرکز کردن بر روی یک نقطه معین از آن استفاده می شود. در بسیاری از مواقع برای نگهداشتن، بریدن و کشیدن یک جسم به کار می رود. از اهرم های درجه یک محسوب می شوند و تفاوتی که با انبردست دارند در این است که تمام نیرو در یک نقطه یا در طول دو لبه گازانبر متمرکز می‌شود. این نوع انبر هم دارای انواع مختلفی هستند که هر کدام کارایی مخصوص به خود را دارد.

انبرقفلی

یک نوع دیگر از خانواده انبر ها، که می توانید با استفاده از پیچی که بر روی انتهای دسته قرار دارد، فاصله بین دو فک را تغییر دهید و همچنین آن را قفل کنید. از این انبر برای گرفتن و باز کردن قطعاتی استفاده می شود که سر آن ها خراب شده باشد. وایز-گریپس اولین انبر قفلی بود که توسط ویلیام پترسون در دی ویت در سال 1924 میلادی ساخته شد.

سیم لخت کن 

از نام این انبر مشخص است که از آن، برای لخت کردن سیم استفاده می شود. بر روی سیم ها، روکشی وجود دارد که برای جلوگیری از زخم شدن سیم به هنگام لخت کردن سیم به صورت استاندارد، از سیم لخت کن استفاده می کنند. این انبر از سه قسمت دسته، فک، پیچ تشکیل شده است. فک آن دارای دو لبه تیز برنده از جنس فولاد می باشد. این ابزار هم دارای انواع مختلفی می باشد که کارایی مخصوص به خود را دارند.

خار جمع کن

انبریست مناسب، برای جایگذاری خارهای فنری در وسایل مختلف، نوک این ابزار به شکل سوراخ های خار، طراحی شده و از آن زمانی استفاده می شود که خار، از نوع خار های داخلی باشد، زمانی که دسته را فشار دهید دسته خار، بسته تر می شود و در این زمان است که شما می توانید خار را داخل کنید.

خار باز کن 

انبریست مناسب برای خارج کردن این خارها از وسایل مختلف،  نوک این ابزار به شکل سوراخ های خار طراحی شده، از این ابزار زمانی استفاده می شود که خار، از نوع خار های خارجی باشد، زمانی که دسته را فشار بدهید دسته خار، بازتر می شود و در این زمان است که شما می توانید خار را خارج کنید.

انبر پرچ 

انبری که دارای دو دسته، سری، فنر، گیره و..می باشد. انبر پرچ، برای اتصال دو ورق آهن، مورد استفاده قرار می گیرد که به آن، پرچ کردن می گویند. از این انبر هم در مصارف خانگی و هم کارگاهی استفاده می شود و همچنین کاربرد فراوانی دارد. زمانی از این انبر استفاده می شود که امکان جوشکاری، وجود نداشته باشد و یا دسترسی فقط از یک سمت، امکان پذیر باشد. این انبر هم دارای انواع مختلفی می باشد.

سخن پایانی

انبرها، جز پر مصرف ترین ابزارآلات دستی هستند که هر کدام، با توجه به نیاز انسان در طول تاریخ ساخته شده اند و به مرور دستخوش تغییر شده است. هرکدام دارای انواع مختلفی هستند که کاربری های متفاوتی از هم دارند. برند های مختلفی نیز در زمینه ساخت ابزار های دستی فعالیت دارند که برای خرید هر ابزار باید نسبت به آن، به شناخت و اطلاعات کلی و جزئی، دسترسی داشته باشید. فروشگاه ابزار چسب آپادانا در زمینه فروش انواع ابزارآلات دستی فعالیت دارد و با برند های مختلفی در این زمینه، همکاری دارد. برای خرید مطمئن و دریافت مشاوره خرید، می توانید با فروشگاه تماس بگیرید.

 

adminseoten
ارسال دیدگاه